Site Loader

Pierwszy dzień był śladami historii, a nawet prehistorii. Zobaczyliśmy akwedukt w Fojutowie i zamek w Bytowie. Później czekała na nas największa niespodzianka dnia – Osada Gotów. Prawdziwa perełka podróżnicza.

Akwedukt w Fojutowie

Od kiedy w lipcu zwiedziliśmy Kanał Augustowski, stałam się fanem różnych zabytków architektury hydrotechnicznej. Nie mogliśmy więc pominąć akweduktu w Fojutowie. Wybudowali go w latach 1845-1849, w celu nawadniania pól i łąk w okolicy. Budowla jest formą dwupoziomowego mostu, pod którym krzyżują się dwa cieki wodne. Niższy poziom ma postać tunelu, którym przepływa Czerska Struga. Wyższym poziomem płynie Wielki Kanał Brdy. Różnica wysokości poziomów wynosi 9 m. Czyli właściwie mamy skrzyżowanie równorzędne dwóch rzek. Fajne miejsce.

Na tym można by skończyć i po pół godzinie wrócić do auta i pojechać dalej. Jeśli jednak ktoś szuka innych rozrywek, to spokojnie może tu spędzić cały dzień. Przy akwedukcie mieści się Zajazd Fojutowo. Jest to kompleks wypoczynkowy z hotelem, restauracją, basenami zewnętrznymi i krytymi, strefą saun, placem zabaw a nawet stokiem narciarskim. Jeśli mamy gorący dzień i dzieci, które muszą się wyszumieć, to można kilka godzin spędzić na basenach. Niestety, sądząc po ilości miejsc na parkingu, budek z lodami i inną infrastrukturą, obawiam się, że w letnie weekendy jest tu mnóstwo osób.

Zamek Krzyżacki w Bytowie i zabytkowy most nad Borują

Jedziemy 100km na północ i cofamy się w czasie do przełomu XIV i XV wieku, kiedy to Krzyżacy wybudowali zamek w Bytowie. Pełnił on funkcje zajazdu dla rycerstwa podróżującego do Malborka. Całkiem spora budowla jak na przydrożny motel, ale skoro nie mieli kampera, by nim podróżować, musieli sobie budować zamki. Obecnie znajduje się tam muzeum oraz hotel. My zdecydowaliśmy się tylko na spacer po dziedzińcu oraz wokół murów obronnych. Sam zamek mi się podobał, ale przez to, że zaraz przy zamku są bloki mieszkalne i ruchliwa ulica, to jakoś nie czułam wyjątkowości miejsca.

Z zamku podjechaliśmy do zabytkowego mostu nad Borują, który powstał w 1884r. wraz z pierwszą linią kolejową na Pomorzu. Pięć filarów mostu ozdobionych jest znakami herbowymi: godłem Rzeszy Niemieckiej, godłem Królestwa Prus, herbem prowincji Pomorze, herbem Bytowa oraz godłem Pruskich Kolei Państwowych.

Zarówno zamek, jak i most, są bardzo ładnie podświetlone wieczorem, więc jeśli komuś nie zależy na zwiedzaniu muzeum (zamknięcie o 18:00), to proponuję zaplanować wieczorny spacer po Bytowie.

Osada Gotów

Niedaleko Bytowa, we wsi Piaszno znajdziemy niewielką osadę Gotów. Goci migrowali z krajów skandynawskich w pierwszych wiekach naszej ery. Pozostały po nich głównie cmentarzyska (m.in. w Odrach, czy Węsiorach), natomiast bardzo mało wiadomo o ich osadach. Szczerze mówiąc, jak planowałam podróż to długo zastanawiałam się, czy warto tu przyjechać. Czemu? Bo właściwie jest tu tylko kilka chatek i wieża widokowa. Ta osada nie jest rekonstrukcją archeologiczną, tylko prywatnym skansenem. Wybudował go rolnik Klemens Leman, który na swoim terenie znalazł oryginalne kręgi kamienne i kurhany. By zwiększyć atrakcyjność swojej wsi, zbudował osadę i wieżę widokową (odnowioną w 2019r).

Jednak pobyt w tej osadzie okazał się najfajniejszą częścią dnia. Jeśli miałabym jednym słowem określić to miejsce, byłoby to słowo „sielskie”. Rozległe łąki i pola uprawne otaczają osadę. Wąska dróżka do wsi prowadzi wzdłuż ślicznego jeziora Piaszno. Teren jest otwarty i niebiletowany. Każdy może przyjechać kiedy chce. Do domków można wejść i wszystkiego dotknąć. Emilka miała naprawdę świetną zabawę. Z wieży widokowej rozciąga się przyjemny widok na pobliskie pagórki i jeziora. Obok jest poprowadzona ścieżka przyrodnicza śladem kamiennych kręgów i kurhanów. Tam nam się nie chciało iść. Po prostu siedzieliśmy na trawie i delektowaliśmy się chwilą.

Nocleg spędziliśmy na plaży nad jeziorem Fiszewo (GPS/ Google maps: 54°06’26.0″N 17°42’53.1″E / 54.107230, 17.714760). Teren zagospodarowany – pomost, wiaty, huśtawki, toaleta.

Kamperem na Kaszuby

Ten artykuł to część cyklu Bory Tucholskie i Kaszuby Środkowe. Jeśli interesują Was również inne niezwykłe miejsca, które zwiedziliśmy podczas wyjazdu, to zachęcam do przeczytania:
Bory Tucholskie i Kaszuby Środkowe
Dawno temu na Kaszubach – Osada Gotów
Kamienne Kręgi w Węsiorach i Rezerwat Lubygość
Droga Kaszubska – trasa i atrakcje
Szlaki turystyczne w Parku Narodowym Bory Tucholskie
Wdzydzki Park Krajobrazowy (w przygotowaniu)

Opis innych miejsc, które zwiedziliśmy wcześniej na Kaszubach, znajdziecie w kategorii Bory Tucholskie i Kaszubskie Wybrzeże Bałtyku.